augustus 4, 2021

Startupmix.nl

Dé startup blog van NL!

Tips voor het vinden van je eerste klanten

eerste klanten vinden

Je hebt een geweldig idee, je hebt de stap durven nemen en je bent eindelijk je eigen startup begonnen. Congrats! Nu denk je misschien dat je net voorbij het moeilijkste deel bent, maar je bedrijf marktklaar maken is eigenlijk nog maar het begin. Het maakt niet uit in welke branche je werkzaam bent. Of je een product of dienst verkoopt. Elke startende ondernemer heeft dezelfde brandende vraag: “Hoe krijg ik mijn eerste kanten?”. Helaas bestaat er niet zoiets als een product dat zichzelf verkoopt. In startups gebeurt er niets automatisch. Maar hoe vind je dan je eerste klanten? We zetten graag onze tips voor je op een rijtje.  

Reclame maken

Het is belangrijk dat jouw product of dienst onder de aandacht komt bij jouw doelgroep. Je moet reclame maken op wat voor manier dan ook. Online, offline, je moet zichtbaar worden en mensen moeten jouw bedrijf leren kennen. Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je reclame kunt maken. Laat bijvoorbeeld stickers drukken en plak deze op plekken die zichtbaar zijn. Het voordeel van sticker marketing is dat dit een vrij goedkope manier is om reclame te maken. Verder worden stickers vaak niet als irritante reclame ervaren. We worden namelijk de hele dag door overspoeld door reclames en langzamerhand worden we daar soms wel een beetje moe van. 

Ga naar interessante netwerkbijeenkomsten

Netwerken is ontzettend belangrijk om je eerste klanten te vinden. Ga daarom naar een paar interessante netwerkbijeenkomsten en kom in contact met andere ondernemers. Als je eenmaal een beetje in die wereld zit, dan zul je zien dat je via mond tot mond reclame heel ver kunt komen. Het is wel belangrijk dat je een professioneel visitekaartje bij je hebt waar jouw contactgegevens op staan. Het staat natuurlijk niet goed als je op een A4’tje handgeschreven jouw telefoonnummer moet achterlaten. 

Bouw aan je online aanwezigheid

Het is belangrijk dat je een eigen website hebt. Het is het verlengstuk van je visitekaartje. Het hoeft helemaal geen uitgebreide website te zijn, maar zorg in ieder geval voor een pagina waar je iets vertelt over jezelf en jouw dienst of product. Verdiep je ook een beetje in zoekmachine optimalisatie (SEO) en kijk op welke manieren jij ervoor kunt zorgen dat je online gevonden wordt. Vind je dit lastig of heb je hier geen tijd voor? Schakel dan een online marketing bureau in.