mei 3, 2024

Startupmix.nl

Dé startup blog van NL!

De groei van online communicatie

De digitale wereld is de afgelopen jaren ontzettend hard gegroeid en zo ook onze manier van communiceren. Waar we vroeger alleen maar fysiek met elkaar konden communiceren werd het door de komst van de mobiele telefoons ineens een stuk makkelijker. De communicatie is anno 2021 op allerlei verschillende manieren mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan WhatsApp berichten, Microsoft teams vergaderingen of FaceTime calls. In deze blog nemen we jou mee in de belangrijkste ontwikkelingen rondom online communicatie.

Elektrische communicatie

1 van de belangrijkste ontwikkelingen rondom communicatie is het elektronisch communiceren. Het doel van elektronisch communiceren is natuurlijk gewoon ‘communiceren’, maar dan zonder de menselijke tussenkomst. Computers maken berichten en verwerken dit automatisch. Dit moet gebeuren door computers die elkaar niet kennen, omdat ze verschillende soorten programmatuur gebruiken. Bij elektronisch communiceren wordt er gebruik gemaakt van gestructureerde en gestandaardiseerde berichten. Dit wordt ook wel Edifact genoemd. 

Meer Artificial Intelligence is marketing 

Marketing automation segmenteert steeds meer markten en krijgt meer toegang tot back-end gegevens. De marketing automation verzamelt data en rolt deze uit via e-mail of bijvoorbeeld website. Met de opkomst van de IOT (internet of things) brengen bedrijven de customer journey met meer samenhang in kaart. 

Interactieve merkbeleving

Merkbeleving is nog nooit zo belangrijk geweest. We raken steeds meer gewend aan alle ontwikkelingen en verwachten eigenlijk steeds meer van bedrijven. Hier komt de merkbeleving van pas. Dit is ook terug te zien in de opkomst van Facebook spaces en augmented reality bij Apple. Virtual reality en augmented reality bieden nieuwe manieren om te communiceren. Merken, producten en diensten worden op deze manier tastbaar en de doelgroep bouwt eerder een persoonlijke band op met het merk. 

Groei van chatbots

De chatbot is een vorm van communiceren dat de laatste jaren steeds vaker terugkomt. Klanten eisen steeds meer en willen daarom snelle reacties. Het is natuurlijk erg lastig voor organisaties om op iedereen te reageren en daarom zijn de chatbots de wereld in gekomen. De chatbots bestaan natuurlijk al jaren maar dankzij de groei van de digitalisering zijn ook de chatbots geoptimaliseerd. Chatbots passen nu namelijk ook personalisatie toe en bezorgen een optimale customer experience. 

Hé Siri!

Er worden steeds meer zoekopdrachten ingesproken, in plaats van het toetsenbord te gebruiken. Dit wordt ook wel de persoonlijke assistent genoemd. Denk bijvoorbeeld aan de Google home assistant die het mogelijk maakt om door middel van spraak de elektronica in je huis te besturen. Wil je iets opzoeken op je iPhone? Roep: ‘’Hé Siri’’ en spreek maar in. Het is daarom ook belangrijk voor marketeers om tijdens het maken van content en advertenties de spraakherkenning in het achterhoofd te houden.