november 28, 2021

Startupmix.nl

Dé startup blog van NL!

Op deze manier houd je jouw personeel tevreden

Personeel tevreden houden

Het is van groot belang dat je jouw personeel tevreden houdt. Een tevreden medewerker straalt dit uit naar de klanten, maar ook naar de andere medewerkers. Zo is de kans groter dat een tevreden medewerker een dienst wil overnemen van een zieke collega. Daarnaast zal een tevreden medewerker ook loyaler zijn naar de werkgever toe. In dit artikel leg ik uit hoe je jouw personeel tevreden houdt. 

Behandel iedereen gelijk en geef erkenning

Eén van de belangrijkste manieren om personeel tevreden te houden, is door iedereen gelijk te behandelen. Wanneer iemand binnen een bedrijf het idee heeft dat iemand wordt voorgetrokken, is de kans groot dat de persoon dat zich achtergesteld voelt en ontevreden wordt. Daarnaast is het van belang om personeel erkenning te geven voor het goede werk dat zij hebben gedaan. Dit is op verschillende manieren mogelijk. Van complimenten geven tot aan een extra vrije dag aanbieden. Als de persoon in kwestie maar het idee krijgt dat hij of zij gewaardeerd wordt voor het geleverde werk.

Zorg voor voldoende uitdaging en doorgroeimogelijkheden

Vrijwel iedereen heeft de ambitie om uiteindelijk hogerop te komen. Wanneer iemand het idee heeft dat hij of zij uitgeleerd is, bestaat er de kans dat hij of zij een andere baan zoekt waar meer uitdaging of doorgroeimogelijkheden zijn. Het is daardoor belangrijk dat er genoeg doorgroeimogelijkheden binnen jouw bedrijf zijn. Het is bijvoorbeeld mogelijk om cursussen aan te bieden of een interne opleiding. Dit zorgt voor voldoende uitdaging voor de medewerkers. Ze weten dan dat als ze goed hun best doen, er een kans bestaat dat ze een hogere functie krijgen. Dit zal ze genoeg stimuleren om dag in dag uit hard te werken. 

Geef je personeel de vrijheid

Wanneer je jouw personeel de vrijheid geeft om zijn of haar werkzaamheden uit te voeren, zul je merken dat dit de creativiteit ten goede komt. Bijvoorbeeld bij het binnenhalen van nieuwe klanten. Het is vaak een stuk beter om de medewerkers een aantal hulpmiddelen te bieden om hun werkzaamheden naar verwachting uit te voeren, dan ze strenge maatregelen mee te geven. Dit is echter niet in elke sector mogelijk. Is het in jouw sector wel mogelijk? Dan raad ik het zeker aan om jouw medewerkers het vertrouwen en de middelen te geven om zelf aan de slag te gaan.