Alleen al in 2020 zijn er ruim 78.000 nieuwe bedrijven bijgekomen. Het recordaantal nieuwe bedrijven was in 2019. Toen zijn er namelijk ruim 207.000 startups bijgekomen. Kantoorgebouwen en verhuurders moeten nu een omgeving creëren die startup-vriendelijk is en die nieuwe bedrijven en freelancers zal aanspreken. Maar waar moet een kantoor voor start ups aan voldoen?
Mijn ervaringen
Zo’n drie jaar geleden heb ik mijn eigen bedrijf gestart en meteen ben ik op zoek gegaan naar een kantoor in Alphen. Ik woon namelijk in Alphen en het leek me wel zo prettig om mijn kantoor op bijna loopafstand in de buurt te hebben. Al snel merkte ik dat ik eigenlijk niet zo goed wist waar een kantoor voor een start up zoals ik aan moest voldoen. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die met deze vragen rondloopt, dus heb ik besloten mijn ervaringen met je te delen.
Opkomst co working-ruimtes
Coworking-ruimtes zijn een hotspot geworden voor start-ups, maar ook algemene kantoren kunnen op dezelfde manier start-ups en nieuwe bedrijven aantrekken. Coworking wil zeggen dat er met gelijkgestemde ondernemers gewerkt wordt in een gedeelde werkomgeving. Iedere ondernemer maakt onderdeel uit van de community waarin kennis en kunde wordt gedeeld. Coworking wil dus niet alleen betekenen dat je met gelijkgestemden in dezelfde ruimte werkt. Wat ik zelf belangrijk vond is dat ik een gevoel van open ruimte had en dat ik niet beperkt werd tot een klein bureau en kleine muren om me heen. Ik wilde mensen ontmoeten en ideeën uitwisselen waarbij partnerschappen gevonden zouden worden en ik nieuwe klanten kon vinden.
Goede pauzeruimtes
Verder vond ik het belangrijk dat er goede sociale ruimtes en plekken aanwezig waren waar ik kon pauzeren. Zo keek ik bijvoorbeeld ook naar het meubilair. Welke meubels zijn er? Zelf vond ik het bijvoorbeeld erg fijn dat ik een pauzeruimte had waar een zitzak aanwezig was. Zo kon ik even mijn hoofd loszetten van werk, waardoor ik weer tot nieuwe ideeën en inzichten kwam.
Een keuken met alles erop en eraan
Misschien werkt niet iedereen op mijn manier, maar ik vind het soms prettig om in de avond te werken. Ik was dan eigenlijk ook op zoek naar een kantoor met een keuken waar alles erop en eraan zat. Naast een magnetron vond ik het heel fijn dat er ook een fornuis aanwezig was, zodat ik ‘s avonds ook nog iets kon oppakken wanneer ik op kantoor at.
Meer verhalen
De rol van bedrijfscultuur bij het kiezen van een nieuwe werkgever
Minder tijd kwijt aan administratie: zo doe je dat!
Welke bedrijfsruimtes als eerste herinrichten?