oktober 16, 2024

Startupmix.nl

Dé startup blog van NL!

Minder tijd kwijt aan administratie: zo doe je dat!

Als ondernemer heb je vaak een heleboel dingen aan je hoofd. Je hebt werknemers om zorg voor te dragen, je hebt klanten en zakenpartners en wilt natuurlijk blijven groeien. Een grote stapel administratie komt nooit op het juiste moment. In dit artikel vertellen we je hoe je als ondernemer minder tijd kwijt bent aan administratie.

Zoek hulp

Veel ondernemers kiezen ervoor hun administratie niet zelf te doen, maar het uit te besteden aan een accountant. Wees slim en doe beroep op een administratiekantoor in Almere bijvoorbeeld. Een boekhouder is niet goedkoop, maar kan uiteindelijk onder de streep toch een hoop voor je opleveren. Een boekhouder kan snel en efficiënt jouw administratie wegwerken en kan het vaak ook nog eens zo spelen dat het belastingtechnisch lekker gunstig voor je uitpakt.

Kies het juiste moment

Een boekhouder, bijvoorbeeld van Stolwijk, is dus een goed idee. Mocht je de administratie toch het liefst zelf op je pakken, kies dan het juiste moment ervoor. De meeste mensen zijn het meest fris tussen 9:00 en 11:00 in de ochtend. Ideaal, want als je begint met je administratie, kun je de rest van de dag écht nuttige dingen doen. Ben jij productiever in de avond? Ook geen probleem. Doe het lekker dan!

Even snel tussendoor

Verklein de stapel administratie en praktische zaken door een hoop zaken tussendoor al op je te nemen. Denk hierbij aan het beantwoorden van mails of het betalen of versturen van facturen. Je kunt op die manier een hoop tijd besparen, omdat je niet op het moment van administratie zelf nog allemaal documenten moet gaan opzoeken.

Prioriteiten stellen

Tot slot is het belangrijk om in je administratieve taken prioriteiten te stellen, zodat je gericht aan de slag kunt. Wat moet absoluut vandaag gebeuren en wat kan ook tot morgen wachten. Je kunt bijvoorbeeld een lijstje maken met de belangrijkste dingen bovenaan. Werk dit systematisch af. Ben je na een uur klaar met de belangrijkste dingen en wil je eigenlijk wat andere dingen gaan doen? Als het belangrijkste inmiddels al gedaan is, is daar best de ruimte voor. In rustige periodes kun je dan ook de dingen op je nemen die best een paar weken kunnen wachten. Dus wacht niet langer en zet de juiste stappen om minder tijd kwijt te zijn aan de administratie. Schakel vandaag nog een boekhouder in!